Des del Sindicat Independent, Autònom i Unitari (SIAU) expressam el nostre rebuig ferm a la recent decisió de la Conselleria d’Educació d’imposar nous horaris al Conservatori Professional de Música i Dansa de Menorca i al CEIPIEEM Simó Ballester de Manacor, que atempten contra la qualitat educativa de l’alumnat i l’autonomia d’aquests centres. El professorat afectat sovint realitza la seva jornada laboral en dos torns continuats (matí i tarda), dissabtes i diumenges inclosos per activitats artístiques, entre altres responsabilitats. Per compensar aquesta situació, fins ara es permetia que la jornada, entre setmana, es pogués desenvolupar en quatre dies en comptes de cinc. Però, ara es pretén obligar el professorat a repartir la seva jornada laboral en més dies, sense tenir en compte les necessitats pedagògiques i particularitats del cos. Aquesta mesura no només està creant malestar entre els i les docents d’aquests centres, sinó que impacta negativament en el benestar i el desenvolupament educatiu del seu alumnat que fa setmanes que refà horaris.
És fonamental recordar que el professorat del cos de música i arts escèniques compleix amb les hores de permanència i les classes estipulades per la legislació vigent. Molts d’ells dediquen, a més, part del seu temps lliure a activitats essencials per a l’enriquiment artístic dels estudiants, com assajos, concerts i recitals, sovint desenvolupades durant els caps de setmana. Segons les instruccions per al curs 2024-25 sobre l’horari general dels centres sostinguts amb fons públics, a l’apartat 3.9 del capítol I, que tracta l’horari general dels conservatoris professionals de música i dansa, s’estableix que “el matí dels dissabtes també es pot utilitzar per a activitats lectives o complementàries”. Així doncs, tenint coneixement que hi ha professorat de Conservatori que desenvolupa activitats lectives o complementàries també els caps de setmana, els canvis horaris que ara es pretenen aplicar entre setmana no només amenacen l’estabilitat necessària per a la formació artística, sinó que suposen una sobrecàrrega més de treball per a la comunitat educativa afectada.
A més, les mateixes instruccions, a l’apartat 10.1 del capítol II, assenyalen que “s’ha d’intentar que les classes, tant col·lectives com individuals, quedin agrupades en el menor nombre possible de dies per setmana”, i a l’apartat 8 s’indica que “s’han d’evitar coincidències entre els horaris d’assignatures que afectin un nombre elevat d’alumnes”. Pel que fa a l’horari del professorat, les instruccions especifiquen que “el director del centre pot distribuir en quatre dies l’horari d’alguns docents”, cosa que reflecteix que els horaris de quatre dies entre setmana no són un caprici, sinó que responen a necessitats justificades per la disponibilitat d’espais i altres circumstàncies particulars dels centres perjudicats, tal com s’indica al capítol III sobre els horaris dels docents.
També, a les instruccions per al curs 2024-25 sobre l’horari del professorat, es determina que “s’ha de procurar que els horaris dels professors siguin al més compactes possible i no incloguin dos torns, llevat que el professor ho vulgui així”. D’altra banda, s’ha de garantir un descans mínim de 12 hores entre la finalització d’una jornada i l’inici de la següent. Així mateix, s’afegeix que si es distribueixen dos torns, s’ha de procurar que no es facin en més de dos dies. La major part del professorat del cos de música i arts escèniques acaba realitzant dos torns, la qual cosa pot afectar la seva conciliació laboral i personal. A més, quan hi ha causes justificades, el Departament d’Inspecció Educativa (DIE) pot autoritzar una permanència diferent a l’establerta, cosa que demostra que l’elaboració d’horaris en quatre dies està plenament justificada. Sense oblidar tampoc les normatives europees que promouen uns horaris laborals totalment diferents dels que la Conselleria pretén imposar per primera vegada, i que no fan més que agreujar la situació de conciliació laboral i familiar del professorat afectat.
La situació és especialment preocupant per als i les docents que han de desplaçar-se entre seus situades en punts distants de la mateixa illa, com entre Ciutadella i Maó, on el recorregut pot durar al voltant d’una hora. Aquests canvis abruptes estan causant nombrosos problemes logístics per a docents, famílies i alumnat, que es veuen obligats a reorganitzar les seves rutines en ple curs escolar.
Així mateix, la situació al CEIPIEEM Simó Ballester és similar. Després d’aprovar-se els horaris inicials, es van rebre ordres superiors per rectificar-los, obligant el professorat també a repartir la seva jornada en cinc dies entre setmana en lloc de quatre, malgrat que els docents fessin dos torns el mateix dia o tinguessin activitats artístiques durant caps de setmana. Aquesta imposició segueix un model que ja es va provar sense èxit al CEIPIEEM Son Serra, un model denunciat per docents que es van veure obligats a dur a terme tasques que no corresponien a la seva funció i que actualment continua aplicant-se tot i l’oposició ferma dels seus treballadors afectats. La nostra organització sindical no comparteix la idea de convertir el professorat del cos de música i arts escèniques en “monitors d’esplai” o un “club d’esbarjo” durant els set dies de la setmana, ja que les seves funcions són unes altres distintes. Sense oblidar que s’haurien de desenvolupar unes instruccions específiques i extenses sobre els horaris dels Conservatoris i CEIPIEEMs en comptes de remetre els equips directius constantment a les del cos de Secundària; més tenint en compte que parlam de cossos (Secundària i Música i arts escèniques) que tenen una realitat completament distinta.
Tot i que aquestes imposicions encara no han estat aplicades a tots els centres educatius amb ensenyaments de música i arts escèniques, SIAU ha tingut coneixement que els responsables d’aquest gir copernicà, que com passa sovint, no trepitgen cap aula en tot l’any, planegen estendre aquestes mesures als conservatoris professionals de música i dansa d’Eivissa i Formentera i de Mallorca, així com a la resta de centres d’ensenyaments artístics de les Illes Balears, la qual cosa està generant preocupació entre el professorat d’aquest àmbit que el curs vinent ja es podrien veure afectats.
Per tot això, fem una crida a la Conselleria d’Educació perquè reconsideri aquesta decisió improvisada i precipitada. Els canvis imposats estan provocant un estrès i un malestar creixent tant en l’alumnat com en el professorat, que no fa més que agreujar-se a mesura que transcorren les setmanes. A més, recomanam al professorat perjudicat que no signi els horaris fins que aquests no s’ajustin a les instruccions corresponents i, en cas de ser obligats a fer-ho, anotin “no conforme” al costat de la seva signatura.
Si no es prenen mesures immediates per revertir aquesta situació, no descartam emprendre mobilitzacions i accions legals en defensa dels drets del professorat d’ensenyaments artístics i, sobretot, de la qualitat educativa que mereix l’alumnat.