
El Sindicat Independent, Autònom i Unitari (SIAU) denuncia públicament que el tràmit de selecció de places per al personal docent interí, que ha conclòs avui de matí a les 10 h, ha estat marcat —com cada any— per greus deficiències tècniques, decisions administratives improvisades i una gestió nefasta per part de la Direcció General de Personal Docent i Centres Concertats del Govern de les Illes Balears. Milers de docents han patit els efectes d’una Administració incapaç de garantir un procés just, segur i transparent.
El passat 29 de juliol, només iniciar-se el tràmit, es varen registrar importants problemes tècnics que es varen repetir durant els dies següents. Al llarg de tot el període, l’aplicatiu ha estat fallant de manera recurrent, reduint de facto el temps disponible per als interins per completar el procés amb garanties. Des de SIAU es va sol·licitar en diverses ocasions una ampliació del termini, petició que no va ser atesa. Com a conseqüència, tenim constància directa de docents que no han pogut completar el tràmit, amb les greus repercussions que això implica per al seu futur laboral.
A més, la Direcció General ha modificat les regles del joc una vegada finalitzat el període per triar les preferències a la borsa (funcions, illes, jornades…), generant un greuge comparatiu entre interins que han actuat segons unes condicions inicials que posteriorment han estat alterades. Aquest fet ha afectat interins amb més puntuació que ara es veuen relegats darrere altres amb menys mèrits.
També denunciam novament la reaparició de places compartides entre cossos diferents, sense cap criteri pedagògic ni objectiu clar, que només contribueixen a afavorir casos concrets o a perjudicar-ne altres. Així mateix, hem detectat irregularitats greus com la classificació incorrecta de docents en la categoria de no tutoritzats, o la incorporació de places a l’opció “Cessats de tres anys” per part de docents que no complien els requisits, cosa que la Conselleria ha intentat corregir de manera improvisada i sense cap comunicació oficial per escrit, únicament mitjançant trucades telefòniques in extremis.
La manca de transparència també ha estat una constant. Inicialment, no es volia publicar el llistat complet de places, i només després de la nostra denúncia es va publicar parcialment, quan ja s’havia iniciat el tràmit. Fins i tot durant el procés, es varen modificar les característiques i disponibilitat de les places, provocant una absoluta inseguretat jurídica. Places que apareixien un dia, desapareixien l’endemà; i d’altres canviaven les seves condicions d’una jornada a l’altra.
Un altre punt que denunciam és la imposició d’un tràmit previ a la presa de possessió totalment absurd i, a sobre, amb terminis excessivament curts. Aquest tràmit implica una càrrega burocràtica innecessària i és aliena a pràcticament la totalitat d’administracions públiques.
SIAU també ha detectat el que consideram una falsificació deliberada de places: vacants etiquetades com a substitucions quan, en realitat, no hi ha cap titular a substituir. Aquesta pràctica, que ja denunciàrem el curs passat, a més de ser èticament reprovable, podria tenir conseqüències legals greus. Consideram que es tracta d’una estratègia per evitar que aquestes vacants passin a ser estructurals, cosa que suposaria el seu pas a l’oferta pública d’ocupació, el reconeixement de l’abús de temporalitat i el retorn dels funcionaris de carrera al seu lloc de residència. Mentrestant, l’escola concertada i privada augmenta recursos.
A més, hi ha hagut interins als quals no els apareixia cap plaça, però, així i tot, tenien l’obligació de registrar el tràmit. La Conselleria no va corregir aquest error fins a les darreres hores del termini, deixant en situació de màxima indefensió els afectats, que no sabien si l’havien de registrar i si serien penalitzats en cas de no fer-ho a temps.
Els processos d’adjudicació s’han tornat massa complexos, amb una acumulació de variables que ni la mateixa Administració és capaç de gestionar o dominar correctament. Com es pot exigir als interins entendre i complir unes normes que ni els principals responsables d’aquesta Direcció General són capaços d’aplicar? Ens resulta esperpèntic i insultant que, davant d’aquest desgavell, un cap de departament de la Direcció General arribés a afirmar en una reunió amb sindicats que “una nina de quatre anys sabria fer aquest tràmit”. Una burla inadmissible davant del patiment a què se sotmet, sistemàticament, el col·lectiu docent interí.
Des de SIAU exigim que aquest procés d’adjudicació es repeteixi. Només així, i rectificant tots els nyaps, consideram que es podria arribar a garantir un mínim de seguretat jurídica i respecte cap al col·lectiu docent interí. Catalunya ja ha hagut de repetir recentment un procés similar. Si a les Illes Balears no s’actua, anticipam una allau de recursos i demandes judicials. Clarament, el desgavell administratiu s’ha normalitzat.
D’altra banda, ha quedat palès que el canvi recent de director general de Personal Docent no ha resolt absolutament res, com ja advertírem que passaria. El problema és estructural i, mentre no es vagi a l’arrel d’aquest i s’afronti amb responsabilitat i voluntat real de canvi, el caos continuarà any rere any.
Finalment, hem d’insistir en la necessitat de tornar a un model de tràmit més senzill i intuïtiu, amb menys variables i que garanteixi el compliment de la normativa. La puntuació dels interins s’ha de respectar escrupolosament. No podem permetre més improvisacions, manipulacions ni opacitat. És un escàndol que aquesta situació es normalitzi dins una administració pública que hauria de donar exemple. El col·lectiu docent interí es mereix respecte i estabilitat. I l’Administració té el deure legal i moral de garantir-ho.