SIAU presenta una al·legació a la totalitat del Projecte de decret del currículum del batxillerat

Una vegada més ha quedat palès que no hi ha la més mínima intenció d’escoltar a la comunitat educativa en l’elaboració dels nous currículums d’educació. Tornem a estar davant d’un irrisori termini de cinc dies hàbils per a l’anàlisi d’un nou esborrany, aquesta vegada de 650 pàgines. És per aquest motiu, i després de les nombroses queixes rebudes del professorat entorn d’aquesta manca de temps, que SIAU ha decidit plantar-se i no participar d’aquest circ de la Conselleria d’Educació. Avui, concretament, han passat deu dies hàbils des que finalitzà el termini per presentar al·legacions al currículum d’ESO. Aquests deu dies hàbils són el doble dels que la Conselleria ens atorga a nosaltres, la ciutadania, i encara ara esperem resposta a les al·legacions que presentàrem. Es veu que les presses només són bones si s’apliquen als altres; i això que la Conselleria disposa de recursos humans a plena disposició i en horari laboral, entre altres recursos, a diferència dels i les docents, que no ens queda altra que llegir i analitzar la documentació fora de la nostra jornada de treball i, sovint, en horaris intempestius. Tanmateix, sembla que tant els és el que pensem els vertaders professionals de l’educació perquè la decisió ja estaria presa. La percepció que tenim molts i moltes és que els processos d’audiència pública s’han convertit en purs tràmits que es duen a terme perquè a l’Administració no li queda altra. Curiosa manera tenen de promoure el diàleg i escoltar-nos.

Que uns documents tan importants com són els nous currículums d’educació acabin naixent d’aquesta manera, sense el més mínim consens, ja ho diu tot. Des de SIAU, augurem un futur ben negre a aquesta nova etapa, la d’un ensenyament construït íntegrament dins dels despatxos i de la mà de buròcrates que no entenen quina és la realitat dins les aules i les necessitats reals del nostre alumnat.

La Conselleria menysprea les arts i les humanitats en el nou currículum de secundària

SIAU ha registrat dins termini les al·legacions al nou currículum de secundària. Abans, però, no podem passar per alt que la Conselleria d’Educació només ha atorgat cinc dies hàbils per revisar 421 pàgines, fet que ho considerem una desconsideració cap als professionals de l’ensenyament.

De l’esborrany del nou currículum de secundària remarcarem sobretot tres aspectes

1. La manca de participació i acceptació dins la comunitat educativa.

2. La implantació a correcuita sense els recursos ni la formació necessària.

3. El càstig a les matèries que més promouen la creativitat i el pensament crític.

1. La manca de participació i acceptació dins la comunitat educativa: 

Un nou currículum dins el sistema educatiu hauria d’implicar necessàriament el professorat, però una vegada més s’ha volgut passar per sobre d’aquest. A través de la campanya de recollida d’informació que iniciàrem amb el nostre recent naixement, per tal de tornar la veu als docents, hem constatat que hi ha un degoteig constant de centres educatius que s’estan oposant a implantar els àmbits el curs vinent. De poc està servint el xantatge de regalar més hores als centres a canvi de fer àmbits. Gran part del professorat, ni tan sols amb aquesta insuficient propina d’hores, no ho veiem factible i preferim no participar de la desorganització i improvisació que tan acostumats ens té Conselleria. A més, cal afegir que es deixa en un segon pla la participació del claustre. Prova d’això és que, per exemple, s’elimina del redactat (respecte de l’antic currículum) que els centres han d’elaborar el projecte educatiu (PEC) tenint en compte les propostes del claustre. La paraula «claustre» ara ja no apareix en tot l’article 14, el corresponent al PEC (a diferència que en l’article 27 del Decret 34/2015, de 15 de maig, que sí que hi apareix). Una altra mostra de retrocés quant a participació democràtica del professorat.

2. La implantació a correcuita sense els recursos ni la formació necessària:

No serveix de res voler projectar un sistema educatiu basat en àmbits quan falten tants de recursos materials humans, com també formació suficient i de qualitat. Els àmbits molt probablement acabaran convertint-se en una nova cortina de fum que tornarà a evidenciar allò que més necessita el sistema educatiu: inversió. Encara continuem estant lluny del percentatge d’inversió en educació que recomanà la UNESCO (un 7% del PIB), i també del que ens havien promès ja fa prop de vuit anys els que ara governen la Conselleria d’Educació (un 5% del PIB). 

3. El càstig a les matèries que més promouen la creativitat i el pensament crític:

La creativitat i el pensament crític són clau i imprescindibles en les societats modernes i desenvolupades. Tristament, aquestes són percebudes com un «perill» per alguns governs, inclosos governs classificats de «democràtics i d’esquerres». I és que una societat creativa i crítica és més difícil d’enganyar i que claudiqui davant les pràctiques reprovables. És sobretot per aquest motiu, i davant l’evident retallada d’hores que pateixen assignatures com Música; Educació plàstica, visual i audiovisual; Filosofia i Geografia i història, que hem decidit donar suport a les demandes que, fins el darrer moment del termini, ens han fet arribar grups de docents de les arts i les humanitats, i també professorat a títol individual, a qui agraïm la seva implicació i les seves aportacions.

Des de SIAU hem recollit i presentat les següents al·legacions que a continuació us resumim (podreu accedir al document complet al final del text):

– Que les assignatures de Música i d’Educació plàstica, visual i audiovisual tinguin continuïtat i obligatorietat a tots els cursos de l’ESO.

– Que les assignatures de Música siguin específiques i no per àmbits.

– Que en cas que alguna de les assignatures esmentades finalment s’organitzi per àmbits, això no impliqui la pèrdua d’hores d’educació artística.

– Que a 4t del programa de diversificació curricular s’incloguin les assignatures d’Educació plàstica, visual i audiovisual i Música.

– Que es possibiliti, al docent d’Educació plàstica, visual i audiovisuaMúsica que ho sol·liciti expressament, desdoblar l’aula o disposar d’un segon docent quan el grup tingui un nombre superior a quinze alumnes.

– Que la impartició de l’assignatura d’Igualtat de gènere recaigui en els titulats en Filosofia i tingui continuïtat a tota l’ESO.

– Que els especialistes en Filosofia també tinguin preferència a l’hora d’impartir les matèries optatives Taller de consum responsable i Cooperació i serveis a la Comunitat.

– Que l’assignatura de Geografia i història mantingui, com a mínim, les 3 hores setmanals a 1r, 2n i 3r d’ESO quan sigui per àmbits.

– Que en el nou currículum de secundària s’augmenti considerablement el nombre d’hores setmanals a totes les assignatures emmarcades dins les arts i humanitats.

– Que s’eviti la invasió de competències. L’especialista de cada matèria és l’expert i competent en la branca de coneixement.

– Que no es castigui els centres educatius que decideixen no ensenyar per àmbits amb menys hores de quota.

– Que no correspongui al director o directora del centre la designació del o la docent que ha d’impartir una determinada matèria quan aquesta pugui ser impartida per professorat de diverses especialitats.

– Que es recuperi el redactat que especifica que els centres han d’elaborar el projecte educatiu (PEC) tenint en compte les propostes del claustre.

SIAU s’oposa als sistemes educatius que vagin en detriment de les arts i les humanitats. Volem una societat de lliurepensadors, de persones creatives i amb esperit crític, que siguin capaces de contrastar, reflexionar i decidir per elles mateixes. El futur de la societat no pot estar en mans de gent submisa que no es qüestiona res. Darrerament, sembla que la formació dels més joves ha de girar entorn d’una espècie de decorat teatral on l’únic que importa és un producte final, la imatge resultant que es vol vendre, i no els continguts assolits o el rerefons. Els que vulguin una societat amb una presència residual de les arts i les humanitats, una societat conformista, manipulable i sotmesa al poder que no esperin tenir-nos al seu costat. DEFENSEM LES ARTS I LES HUMANITATS!

Per accedir al document complet d’al·legacions que ha registrat SIAU clicau sobre aquest enllaç

Excuses que tot ho arreglen

Avui ha tingut lloc la mesa sectorial d’ensenyament on s’hi ha aprovat l’Oferta Pública d’Ocupació per a l’any 2022 corresponent a la taxa d’estabilitat del personal funcionari dels cossos docents. I, com ja ens imaginàvem, sense la corresponent revisió de les places. Des de SIAU ho considerem un fet molt greu i que anirà en detriment, una vegada més, del col·lectiu més vulnerable: els interins. Entre el que considerem excuses per no fer públic el desglossament per especialitats, que sembla alguns donen per bones, passem a detallar-ne uns quants exemples:

EXCUSA 1: De les 2092 places, unes cent aproximadament són d’àmbits i encara no s’han pogut assignar a especialitats concretes.

Quin inconvenient hi podria haver en publicar les places que no són d’àmbits (la immensa majoria) ja desglossades per especialitats i més endavant sumar-hi el centenar restant? No seria la primera vegada que l’administració publica un llistat provisional de places per especialitats i després el modifica. És més, la publicació provisional de places desglossades per especialitats no es publicaria al butlletí oficial fins passat un temps (com ja ha passat altres vegades). No publicar les places desglossades per especialitat (almenys les que no són d’àmbits) implica manca de transparència. 

També cal una revisió seriosa de la catalogació de les places. Aprovar una Oferta Pública sense aquesta feina prèvia és fer un acte de fe en un àmbit on és imprescindible revisar i contrastar la informació. Per respecte als treballadors i treballadores en frau de llei, cal dur a terme una revisió acurada de les places. S’està jugant amb el futur de moltes persones!

EXCUSA 2: Hi ha molt poc temps de marge i per això cal aprovar ara l’Oferta Pública.

Aquesta excusa sol ser recurrent, cada any la sentim. Entenem que amb una bona planificació i començant més prest els processos de «negociació» i «revisió» de dades i xifres no hi hauria tantes presses a darrera hora.

EXCUSA 3: La Direcció General de Funció Pública emetrà informe certificant que les places que surten són totes les possibles, la Conselleria d’Hisenda certificarà la dotació pressupostària d’aquestes i el Consell de Govern les aprovarà.

Els informes de les administracions no són documents infal·libles, prova d’això és que a pics no s’avenen els d’una administració i una altra, entrant en contradicció, o acaben sent tombats en els jutjats, entre d’altres. Insistim que cal revisar plaça per plaça i que aquesta tasca no li pertoca en exclusivitat a l’administració.

EXCUSA 4. Els actes de les persones que en l’exercici del seu càrrec no compleixen la legislació comporta una responsabilitat penal.

Dins d’Europa, l’estat espanyol és capdavanter en nombre de casos d’alts càrrecs que no han complit la legislació i han estat condemnats/des. També és cert que hi ha hagut alts càrrecs que «no eren conscients» del seu incompliment de la legislació i els hi va comportar una responsabilitat penal, inclús quan hi havia informes de Direccions Generals que suposadament avalaven les actuacions d’«ajustades a dret». És una fal·làcia afirmar que amb conseqüències legals es garanteix que no es cometi una il·legalitat. És de sentit comú que si fos així, com ens volen fer creure alguns, no existirien els crims i tothom compliria les lleis.

Des de SIAU condemnem que s’estigui menyspreant les persones en situació més precària dins l’administració i no s’estigui fent tot el que es té a l’abast per revertir allò que la Directiva Europea ja ens va advertir l’any 2020. Sembla que hi ha una doble vara de mesurar si els contractes (o nomenaments) en frau de llei provenen de l’empresa privada o de l’empresa pública. Més després d’haver-se fet públic el Reial Decret 270/2022.

SIAU diu prou de prendre el pèl!

Davant l’intent de desinformar i desmobilitzar als interins i interines que romanen en situació de frau de llei, SIAU (Sindicat Independent, Autònom i Unitari) vol puntualitzar el següent:

1. El Tribunal de Justícia de la Unió Europea, a la famosa sentència del 19 de març de 2020 va reconèixer l’abús de temporalitat en els interins i interines. L’estabilització d’aquests funcionaris contractats en frau de llei en cap cas no és un privilegi sinó un dret.  Igual que la resta de països de la Unió Europea, Espanya i, per tant, també les Illes Balears, han de complir les lleis i sentències europees. No oblidem que la Directiva Europea diu que portar més de tres anys encadenant contractes continuats per dur a terme tasques estructurals implica abús de temporalitat.

2. La Conselleria d’Educació i Formació Professional contempla treure un concurs dins l’any actual, que s’hauria de resoldre abans de finalitzar el 2024. El concurs seria extraordinari, només es convocaria i celebraria una sola vegada.

3. S’ha informat algunes organitzacions que hi haurà un total de 2092 places destinades al concurs i que es repartiran entre els diferents cossos de la següent manera:

· Ensenyament Secundari: 1525 places
· Formació Professional: 73 places
· Escoles Oficials d’Idiomes: 25 places
· Professors de Música i Arts Escèniques: 42 places
· Professors d’Arts Plàstiques i Disseny: 26 places
· Mestres de Taller d’Arts Plàstiques i Disseny: 4 places
· Mestres d’Infantil i Primària: 397 places

Davant aquestes xifres irrisòries que pretenen donar compliment a la llei, ens demanem per què es continua ocultant el desglossament de places per especialitats. També ens demanem per què no s’han tingut en compte totes les places que indiquen les disposicions addicionals sisena i vuitena de la Llei 20/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat de l’ocupació pública. A continuació us les compartim:

«Disposició addicional sisena. Convocatòria excepcional d’estabilització d’ocupació temporal de llarga durada.

Les administracions públiques convocaran, amb caràcter excepcional i d’acord amb el previst a l’article 61.6 i 7 del TREBEP, pel sistema de concurs, aquelles places que, reunint els requisits establerts a l’article 2.1, haguessin estat ocupades amb caràcter temporal de forma ininterrompuda amb anterioritat a 1 de gener de 2016.

Aquests processos, que es realitzaran per una sola vegada, podran ser objecte de negociació a cada un dels àmbits territorials de l’administració de l’estat, comunitats autònomes i entitats locals i respectaran, en tot cas, els terminis establerts en aquesta norma.»

«Disposició addicional vuitena. Identificació de les places a incloure a les convocatòries de concurs.

Addicionalment, els processos d’estabilització continguts a la disposició addicional sisena inclouran a les seves convocatòries les places vacants de naturalesa estructural ocupades de forma temporal per personal amb una relació, d’aquesta naturalesa, anterior a l’1 de gener de 2016.»

4. L’administració sempre ha insistit que s’estabilitzaran places en comptes de persones. Doncs no compleix ni la seva pròpia premissa, ja que es deixen places sense comptabilitzar. Es veu que els criteris que s’apliquen no són de caràcter estrictament tècnic.

5. Si no s’incorporen totes les places que estableix la llei i s’estabilitza a tots i cadascun dels interins i les interines que romanen en frau de llei, la problemàtica no farà més que persistir, s’accentuaran les situacions d’injustícia i se’n generaran de noves que fins ara no es contemplaven.

6. N’hi ha que no pensen a explicar que el concurs serà de lliure concurrència, fet que encara redueix més les possibilitats de consolidació d’una plaça.

7. Tot el que s’ha anunciat sobre el concurs docent a les Illes Balears encara no s’ha materialitzat en cap acord ni document normatiu i, per tant, és susceptible de canvis per part de l’administració. Més tenint en compte que les meses sectorials d’educació s’haurien convertit en meses informatives en comptes de negociadores. Recordem que la llei estableix que les meses sectorials són per negociar. A la mesa sectorial sovint no es qüestiona l’explicació que l’administració ven a l’hora de determinar quines places són estructurals, el nombre total d’aquestes, etc. No es duu a terme cap revisió de les dades ni de la catalogació de les places, simplement es fa un acte de fe. 

8. Si no es produeix un gir radical per revertir l’abús que únicament ha generat l’administració, es produirà encara més inseguretat jurídica i més situacions de desigualtat. La culpa o responsabilitat mai no és de la persona treballadora sinó que és de l’empresa (que és qui ha generat l’abús). Des de fa temps, constatem una manca d’empatia i sensibilitat cap als treballadors i treballadores en situació més precària. És a l’infractor que s’ha de sancionar, mai a la víctima.

9. Igualment, hi ha una venda constant de fum per part de l’administració i forces sindicals, de la que no volem ser còmplices. Insistim en la necessitat de fets en comptes de paraules.

En resum, basta ja d’intentar prendre el pèl a la comunitat educativa amb excuses sobre allò que és o no és legal. Precisament es tracta d’una qüestió de voluntat política i de compliment de la Directiva Europea. Les sentències europees no es discuteixen, es compleixen, ni més ni pus. Basta ja de culpabilitzar als treballadors i treballadores dels problemes que ha generat l’administració. I basta ja d’eternitzar la precarització del personal temporal de l’administració pública!

Des de SIAU convidem a dir prou a la situació esperpèntica que estem vivint. No siguem còmplices d’aquells que només miren pels seus interessos personals.

SIAU torna la veu als docents

Com vàrem anunciar la setmana passada, des de SIAU volem tornar la veu als vertaders professionals de l’educació: els i les docents. Així doncs, iniciem en els centres educatius públics una campanya de recollida d’informació per saber l’opinió sobre els nous currículums gestats al marge de la participació de la comunitat educativa, les «noves» metodologies pedagògiques que es volen implantar, la formació dels professionals i moltes altres qüestions que s’aniran posant sobre la taula. L’opinió que de veres ens importa és la dels i les professionals que viuen la realitat de l’aula i no la dels buròcrates que fa anys i panys que estan tancats dins els despatxos.

Per tot això, convidem als i les docents que ens facin arribar la seva opinió sobre quin sistema educatiu volen i sobre tot allò que els preocupa de la seva professió. Els pròxims dies contactarem amb els centres públics de les Illes per tal d’iniciar aquesta campanya de recollida d’informació. No serà a través d’un formulari de pregunta tancada al pur estil «sí o no» a què ens tenen tan acostumats, sinó a través d’una altra fórmula amb la qual tots i cadascun dels i les docents us pugueu expressar. En tot cas, si el vostre centre no us facilita la transmissió d’informació, podreu contactar directament amb SIAU a través de l’adreça arasitenslaveu@siau.cat. Volem saber quin sistema educatiu desitgeu tenir els i les que esteu al peu del canó.

Ara sí que teniu la paraula. Nosaltres sí que us escoltem!