
SIAU expressa el seu profund rebuig davant la decisió de la Conselleria d’Educació d’eliminar, de manera excepcional per al curs 2025-2026, la reserva de places per a l’alumnat amb necessitats educatives de suport específic (NESE) a la majoria dels centres educatius de les Illes Balears. Aquesta mesura, presentada com una resposta a les demandes puntuals d’alguns centres, suposa un pas enrere greu en el camí cap a una educació inclusiva, equitativa i cohesionadora.
La normativa vigent estableix que cal reservar places per garantir una escolarització equilibrada d’aquest alumnat. Aquesta reserva afavoreix la inclusió real i evita la concentració d’alumnat vulnerable en determinats centres, habitualment públics. La decisió de la Conselleria, però, contradiu aquest principi, amb l’excusa de dificultats per diagnosticar precoçment els casos NESE i per evitar vacants que no es poden cobrir amb alumnat ordinari.
La realitat: sobrecàrrega als centres públics i incompliments als concertats
Les xifres parlen per si soles: segons l’Informe del Sistema Educatiu (ISE) 2021-2022, un 24% de l’alumnat d’ESO tenia consideració NESE. Aquesta proporció evidencia la magnitud de la tasca inclusiva que han d’assumir els centres. Tot i això, SIAU recorda que la redistribució d’aquest alumnat no ha estat equitativa. Diversos centres públics han denunciat reiteradament que molts centres concertats no compleixen amb la seva quota de reserva, derivant de facto la responsabilitat d’atendre aquest alumnat cap als centres públics.
La decisió de suspendre la reserva institucionalitza aquesta situació injusta i perpetua una doble xarxa educativa, en què la pública assumeix la inclusió i la vulnerabilitat, mentre la concertada es reserva l’alumnat ordinari. La mesura, per tant, no és neutra: beneficia uns centres en detriment d’uns altres, i perjudica directament l’alumnat amb més necessitats.
SIAU exigeix a Educació:
- La reversió immediata de la suspensió de la reserva de places NESE per al curs 2025-2026.
- Un sistema de diagnòstic precoç universal i amb recursos, per detectar i garantir els drets dels alumnes amb necessitats específiques des del primer moment.
- L’obligació real i efectiva dels centres concertats a complir amb la seva quota de reserva i participar activament en la redistribució d’aquest alumnat.
- Més recursos humans i materials per als centres que acullen alumnat NESE, especialment els públics.
La inclusió no pot ser condicional ni esporàdica. Des de SIAU exigim polítiques educatives que garanteixin el dret a una escolarització justa, equitativa i que no discrimini l’alumnat més vulnerable.
Enllaç al BOIB: https://www.caib.es/eboibfront/ca/2025/12111/702244/resolucio-de-la-directora-general-de-planificacio-
Enllaç a la notícia de l’ARABALEARS: https://www.arabalears.cat/societat/educacio-elimina-reserva-places-alumnes-necessitats_1_5414235.html