Des de SIAU ens sentim orgullosos de no haver estat còmplices en l’intent de blanquejar la nefasta gestió procedent de l’actual Conselleria d’Educació ni d’haver participat del festival de besades d’avui entre «sindicalistes» i «polítics», que fins i tot IB3, televisió pública de les illes, ha retransmès.
El posicionament dels vuit sindicats amb representació a les illes respecte al segon Acord marc (després de l’incompliment del primer) ha estat el següent:
– Sindicats que hi han donat suport: STEI, ANPE, UOB, UGT, CCOO i Alternativa (6 sindicats)
– Sindicat que no hi ha donat suport: SIAU (1 sindicat)
– Sindicat que no s’ha pronunciat: CSIF (1 sindicat)
A aquest acord, vist com s’ha cuinat, li auguram un desenllaç encara pitjor que l’anterior, el del 2015.
SIAU no participarà a intentar vendre a la comunitat educativa un nou Acord marc, un acord que ha estat cuinat in extremis, a poques setmanes vista d’unes eleccions polítiques. Què s’ha estat fent durant tots aquests anys per millorar l’educació d’aquestes illes? A què venen aquestes presses just al final de la legislatura si encara no s’ha complit l’anterior Acord marc que es va signar? Aquestes presses responen principalment a tres motius:
· El primer és electoralista. Ens trobam a les portes d’unes eleccions polítiques, fet que obliga al PSIB-PSOE i als seus sindicats a tancar un acord a correcuita, encara que després no es compleixi, com va passar amb l’anterior acord. Tant és si els pressuposts de la comunitat autònoma ja fa temps que estan tancats i aprovats, com tampoc importa si prèviament no s’han emès els corresponents informes de l’administració sobre la viabilitat jurídica i econòmica, entre altres passes imprescindibles abans de donar el vistiplau a qualsevol acord. Tanmateix, passades les eleccions poc importarà tot això. · El segon és desmobilitzador. Actualment, hi ha un gruix de professorat molt descontent que, al marge dels sindicats, ha estat protestant i sortint al carrer de manera continuada per una sèrie de reivindicacions que, curiosament, no es mencionen a l’esborrany definitiu. Un nou Acord marc pot contribuir a la desmobilització, que és el que també cerquen els que defensen que se signi. I d’aquesta manera silenciar les veus discordants. · El tercer és blindar privilegis. Aquest és el més important per la Conselleria i els seus sindicats, i respon únicament a la preocupació davant la possibilitat de perdre els seus privilegis a les eleccions de maig. Hem de tenir present que aquests darrers vuit anys no només hi ha hagut un augment molt significatiu d’alts càrrecs, assessors, ATDs…, sinó també d’alliberats sindicals. En el cas dels alliberats sindicals aquests no han aturat d’augmentar a través de la creació de grups de treball «fantasma» que després no duien a terme les corresponents reunions. Això sí, cap dels sindicats, que actualment hi ha a la mesa sectorial i se n’aprofiten, ha posat el crit al cel. Han fet silenci absolut, com si la cosa no anés amb ells mentre en poguessin treure profit. A aquest nou Acord marc s’hi especifica la creació de més comissions i grups de «treball»: un grup de treball per revisar el catàleg de malalties professionals, una subcomissió de seguiment específica en relació amb els plans d’infraestructures i una comissió mixta de seguiment i coordinació; per si aquests darrers vuit anys no s’havien creat suficients comissions i grups de treball «fantasma» a canvi de regalar més alliberats als sindicats i d’aquesta manera mantenir-los contents. Està clar que pel que interessa sempre hi ha pressupost.
Per SIAU aquest nou Acord marc és paper banyat, amb l’excepció del profit que en trauran els sindicats que el signin i el mateix PSIB-PSOE (només en cas de continuar ocupant la Conselleria després de les eleccions de maig). Centrant-nos en el redactat de l’esborrany final, hem observat com es pretén aprovar una carrera professional insultant que està anys llum del que cobra de mitjana un treballador públic del grup C1, i ja no en parlem del que cobra un del grup A1 o A2, parlam d’una diferència anual de mils d’euros. Això sense oblidar que encara no hem recuperat el 2,9% sencer que ens varen retallar a les nostres nòmines. D’altra banda, no s’inclou cap solució concreta pel professorat tècnic d’FP que han tret al carrer. Es torna a fixar un màxim de 18 hores lectives a Secundària, quan això es continua incomplint des de l’Acord marc de 2015. I per a més inri, se’ls hi ocorr la brillant idea de proposar anar a 18,5 hores lectives al curs 2023-2024. A més, no es facilita la conciliació familiar, ja que entorn dels problemes en matèria d’habitatge no es concreta cap solució factible. Del redactat final també crida molt l’atenció com es parla de negociar criteris que ja venen imposats per sentència judicial, com ara els permisos retribuïts per assumptes propis a tot el personal docent. Ens demanam quin sentit pot tenir negociar quelcom que ja s’ha guanyat en els jutjats. Veure per creure! Tot això sense profunditzar en la multitud de punts de la «taula reivindicativa» que les respectives Permanents de les Juntes de Personal varen aprovar i ara ni apareixen en aquest acord: rebuig del desplegament normatiu dels perfils educatius, augment i millora en la qualitat de la formació per al professorat, increment del pressupost d’educació, abonament (sense més demora) de totes les pujades salarials que encara resten pendents, rebuig del ROC (que no incorpora cap esmena de la part social), actualització i revisió anual del complement d’insularitat, recuperació de l’estiu per al professorat interí, equiparament dels permisos i llicències entre els funcionaris de carrera i els interins, solució a les mancances informàtiques que es produeixen contínuament en els tràmits de la Conselleria d’Educació, dignificació de la tasca docent i empoderament del professorat, respecte a la llibertat de càtedra, etc. Aviat sabrem si els sindicats consentiran anar en contra del que demana la comunitat educativa o si, per contra, rectificaran i se situaran al costat dels treballadors. Fins dimarts encara hi són a temps a fer un canvi de rumb.
SIAU no va néixer per dedicar-se a prendre el pèl a la gent, ni per participar d’un circ esperpèntic al servei d’uns grupuscles que subestimen la intel·ligència del professorat. Consideram que al col·lectiu docent i a la ciutadania en conjunt se’ls ha de parlar clar, amb sinceritat, explicant-los les coses tal com són, com funcionen i per què es fan d’una o d’altra manera. La realitat pot agradar més o pot agradar menys, però és imprescindible, per poder avançar i millorar, que els i les docents la coneguin.
Avui és un dia molt especial, SIAU celebra el seu primer aniversari des de la seva constitució el dia 28 de febrer de 2022. Deixam enrere un any frenètic que ha donat per molt. Un any que ens ha aportat un aprenentatge molt valuós, experiències molt enriquidores, importants victòries i conèixer gent esplèndida.
Les persones que iniciàrem aquest nou projecte, ho férem carregats d’il·lusió i amb el convenciment que és possible fer les coses de manera diferent i digna, pensant en el bé col·lectiu i en construir una educació vertaderament de qualitat que estigui al servei dels seus professionals, els i les docents. Les eleccions del passat mes de desembre varen ser una primera prova de foc que superàrem amb escreix, obtenint representació a totes les illes i situant-nos com a tercera força més votada de les Illes Balears. Ara hem iniciat una nova legislatura que, sent conscients que no ens ho posaran fàcil, ens engresca a continuar batallant a favor dels drets sociolaborals de tots i totes. Com sabeu, fa escassos dies rebíem les claus del nostre primer local sindical i, prompte, inaugurarem nous locals sindicals, repartits entre les distintes illes, que ens ajudaran a estar encara més a prop del professorat. Seguim!
Imatge d’una de les taules del local sindical de SIAU
Des de SIAU ens alegram que finalment la Secretaria General, sota les ordres de Tomeu Barceló, avui ens hagi fet entrega de les claus del nostre local sindical de Mallorca, en compliment de l’article 8.2 c), LOLS, que reconeix el dret (sense perjudici del que s’estableixi mitjançant conveni col·lectiu) de les seccions sindicals dels sindicats més representatius i dels que tinguin representació als comitès d’empresa i als òrgans de representació que s’estableixin a les administracions públiques o compten amb delegats de personal a “la utilització d’un local adequat on puguin desenvolupar les seves activitats en aquelles empreses o centres de treball amb més de 250 treballadors”.
Avui, quan se’ns han entregat les claus, hem pogut acabar de constatar la diferència abismal de tracte i acatament de la llei que observam entre distints departaments de la mateixa Conselleria d’Educació. Mentre que la Secretaria General, que gestiona el tema dels locals sindicals, té clara la llei i no s’ha plantejat en cap moment vulnerar la nostra llibertat sindical, la Direcció General de Personal Docent, sota les ordres de Rafaela Sánchez, encara no ens ha descongelat els recursos humans als quals tenim dret per mandat electoral. Ara com ara continua volent aplicar, per primera vegada després de dues legislatures senceres, un Acord del Consell de Govern de l’any 2006 que roman suspès i que no diu el que ells volen fer creure; entenem que amb la finalitat de mantenir el crèdit horari a aquells sindicats que s’han desplomat, a costa de robar-nos quasi un any del nostre mandat electoral. Hem d’insistir que aquest criteri mai s’havia aplicat en vuit anys. Un escàndol antidemocràtic sense precedents a les Illes Balears. Us imaginau que per maig hi hagués un canvi de color en el Govern i robassin quasi un any del mandat electoral al nou Govern? I això no és tot. Hi ha molt més a dir d’aquest tema, però en aquests moments ens hem d’esperar, ja que s’haurà d’acabar de tractar en profunditat en els tribunals de justícia. En tot cas, ara que disposam d’un local sindical sense recursos humans (ni tan sols a mitja jornada), us pregam que si ens voleu visitar, abans concerteu una entrevista amb nosaltres i acordaríem dia i hora per dur a terme la trobada. Ens localitzareu al carrer de Gregorio Marañón 3, Palma. Us informam que quan entreu dins l’edifici heu d’agafar el passadís fins al fons a mà dreta, i allà estarem.
Com a reflexió final, destacar que SIAU sap valorar quan la gestió es fa com toca (com ha estat, almenys fins ara, el cas de la Secretaria General) i quan es fa de manera nefasta (com és el cas de la Direcció General de Personal Docent). A veure si els darrers agafen mostra dels primers!
Des de SIAU no tolerarem que la Conselleria i els seus sindicats qüestionin i amenacin als docents que s’han apuntat a més d’una especialitat: siguin 20, 30, 70 o més de 100 (com ha estat també el cas d’un docent de les illes). També expedientaran als seus alliberats i ATDs que han fet el mateix? Les normes dels processos d’estabilització se saben de molt abans de la publicació de les llistes provisionals d’admesos, i tots els sindicats que en el seu moment les varen tractar en mesa hi varen estar ben d’acord, no mostraren cap mena d’oposició. Només es varen dedicar a posar excuses barates del tipus: això ens ve de Madrid, no podem fer res encara que governi el mateix partit polític al govern central, etc. Bé que ha interessat pressionar al professorat perquè desembutxaqués una milionada d’euros i s’apuntés al que fos, com perquè ara ens venguin amb aquestes, amb amenaces d’obrir expedients per complir la seva pròpia normativa i accedir a fer el que han estat demanant de manera insistent. Jutjar a companys docents, sense conèixer els motius reals de les seves accions, en comptes dels que han votat a favor d’aquestes normes i no es varen queixar en el seu moment, o dels que les han redactades, ens sembla d’acudit i un intent a la desesperada d’intentar dividir al col·lectiu d’interins poques setmanes abans d’unes eleccions polítiques. Està clar que la mobilització al carrer no els interessa i cerquen qualsevol excusa per rompre aquesta unitat.
SIAU porta des del seu naixement denunciant constantment el que passaria en aquest concurs, com també vàrem informar repetides vegades i de manera pública, una de les darreres va ser a la nostra publicació del passat 18 de gener, que hi havia persones que s’havien gastat molts de doblers a tall de crítica i denúncia contra un sistema que no té ni cap ni peus, entre altres motius que ens semblen completament legítims. Intentar desprestigiar a companys docents per això, no només ens sembla ridícul sinó que també ho consideram caure en el joc de la Conselleria i els seus sindicats, que és el que ara mateix els interessa. Basta aturar-se a pensar perquè les queixes i les amenaces venen ara i no l’any passat quan es va donar el vistiplau a aquesta aberració legal.
Per acabar, volem fer un advertiment clar a la Conselleria: des del nostre sindicat proporcionarem assessorament i ajuda gratuïta a qualsevol docent que se li intenti expedientar pel simple fet de complir amb l’absurda normativa que se’ns ha imposat.
Avui, s’ha publicat en el BOIB el nou Reglament Orgànic de Centres (vegeu l’enllaç), amb el que tornam moltes passes enrere dins l’ensenyament públic. És insultant que es publiqui en el BOIB un document que té el rebuig de tots els sindicats (en el seu moment, quan va passar per mesa, ni una sola organització hi va votar a favor). Un document que imposa experiments metodològics que no tenen estudis mínimament seriosos al darrere, que obri la porta als perfils «no justificats» per poder col·locar amistats a dit dins l’empresa pública, que facilita l’explotació dels treballadors públics a través d’una permanència imposada per fer activitats del tot improductives i absurdes, que dona més poder als que estan dins dels despatxos en comptes d’empoderar als claustres, que potencia encara més la precarització laboral…
Evidentment, SIAU rebutjam aquest document insultant, que no és més que una altra mostra de provocació cap al professorat.
Des de SIAU denunciam que la Direcció General de Personal Docent, sota la direcció de Rafaela Sánchez, sovint informa la resta de sindicats amb representació (estiguin o no a la mesa sectorial) de les novetats que afecten els docents: publicació de llistes provisionals en un dia determinat (com ara que el dia 15 de febrer de 2023 es publicarien les llistes d’admesos del concurs excepcional de mèrits), errades en el tràmit de reclamacions a llistes provisionals d’admesos (per exemple que el tràmit del concurs excepcional de mèrits no estaria disponible fins a les 12 hores del migdia del 16 de febrer de 2023) i un llarg etcètera. En canvi, a nosaltres no ens informa de res. Aquesta és la dinàmica habitual d’aquesta direcció general: menystenir la tercera força sindical més votada de les Illes Balears a l’ensenyament públic no universitari i amb representació a totes les illes. Una pràctica clarament antisindical que no és la primera vegada que passa, ja que ha estat així des del nostre naixement. Basta veure com Rafaela Sánchez està intentant impedir l’ús lliure del nostre crèdit horari i, en conseqüència, el nostre mandat electoral, fet que ja està en mans de la Justícia.
Avui hem denunciat aquestes pràctiques antisindicals a la Direcció General de Treball, perquè tenguin constància de com actua el departament de Rafaela Sánchez. També hem posat en coneixement i registrat una sol·licitud d’accés a la informació pública a través de la Direcció General de Participació, Transparència i Voluntariat, perquè s’expliquin els motius pels quals mai s’informa SIAU de les dates de publicacions de llistes, errades informàtiques…, a diferència del que es fa amb la resta de sindicats. En total s’han presentat tres sol·licituds a tres Conselleries i Direccions Generals distintes davant l’actuació antisindical exposada.
Les faltes de respecte i discriminacions cap als docents i els seus representants legals no cessen, van acumulant-se dia rere dia. Ho consideram una manera molt poc intel·ligent d’actuar pocs mesos abans d’un procés electoral.
Les presses als docents perquè acreditin la competència digital provoquen l’enèsima fallida del sistema informàtic de Conselleria i, conseqüentment, del Portal del Personal. Entre ahir i demà passat els docents inscrits de manera telemàtica a aquests cursos han d’haver confirmat la seva matrícula. I ara resulta que a molts dels que s’apuntaren, l’aplicatiu no els hi ofereix la possibilitat de fer-ho.
Consideram significatiu que l’organisme encarregat, l’IBSTEAM, de formar als docents en les competències digitals, per tal que aquests després ho puguin traslladar a la pràctica dins l’aula, col·lapsi a l’hora de fer funcionar el seu propi programari. Quina manera de donar exemple! Com podem confiar en un precipitat i improvisat procés d’acreditació que respon únicament a l’interès, per part de la Conselleria d’Educació i del Ministerio de Educación, de rebre, procedent de Brussel·les, una partida de milions d’euros destinats no sabem massa bé a què? Des de SIAU reclamam a la Conselleria i a l’IBSTEAM que deixin de banda aquest joc mercantilitzador que, en definitiva, només empitjora el nostre sistema educatiu. La formació i acreditació dels docents (i els requisits d’accés a futures places) no hauria de dependre de criteris pecuniaris, sinó de les necessitats reals de l’alumnat i de la pràctica docent a l’aula.
En tot cas, l’administració hauria de resoldre el desgavell que ocorr dins del Portal del Personal i que impedeix als docents poder finalitzar la confirmació del procés d’inscripció. També s’hauria d’ampliar el període de confirmació de la inscripció, com a mínim fins dos dies després que s’hagi posat fi a tots aquests problemes informàtics. Per acabar, des de SIAU exigim a la Conselleria d’Educació, que d’una vegada per totes, s’actualitzi i es modernitzi. Les incidències informàtiques són massa freqüents i denoten una falta de respecte total cap al professorat. L’empresa pública s’ha d’acostumar a predicar donant exemple.
Després de l’entrada de SIAU a totes les Juntes de Personal de les illes, era necessari actualitzar la taula reivindicativa de les passades legislatures. Un dels punts urgents a defensar era el relacionat amb els interins. Som conscients que aquest col·lectiu no ha aturat de perdre drets i empitjorar les seves condicions de treball. Així doncs, hem fet possible que, per primera vegada i per unanimitat, es demani l’estabilització de tot el personal que es troba en frau de llei, en compliment de la Directiva Europea. No deixar, per tant, ni un sol interí o interina sense estabilitzar. A més d’aquest punt també s’ha incorporat la defensa de l’equiparament de drets entre el funcionariat (permisos i llicències). No oblidem que la Conselleria mantén permisos i llicències que discriminen al funcionariat interí. Una altra novetat reflectida: la solució als problemes informàtics que hem de patir constantment. També l’abonament de totes les pujades salarials que encara ens deuen, empoderament del professorat, respecte a la llibertat de càtedra, etc.
A continuació compartim amb vosaltres exactament quins punts formen part de la taula reivindicativa que ha rebut, via registre, el conseller d’educació:
Negociació real i efectiva de les instruccions per avaluar l’aprenentatge dels alumnes d’aquells cursos en què s’implanta la LOMLOE.
Flexibilització curricular en el desplegament de la LOMLOE i formació suficient per al professorat per la seva implantació.
Millora del Fons Social per al professorat, ja que els actuals són del 2002.
Reversió de les retallades encara pendents; com la reducció per a majors de 55 anys.
Recuperació de les llicències per estudis.
Rebuig del desplegament normatiu dels perfils educatius.
Actualització del Pla d’infraestructures educatives.
Presentació d’un pla específic per a la reducció de les ràtios efectiva.
Solució pel PTFP; readmissió i solució del cos a extingir, que no pugui accedir a l’A1.
Millora de l’oferta de formació per al professorat del Pla digital per al sistema educatiu i informació sobre el procediment d’acreditació.
Augment i millora en la qualitat de la formació per al professorat.
Increment del pressupost d’educació.
Abonament, sense més demora, de totes les pujades salarials que encara resten pendents.
Rebuig del reglament orgànic de centres (ROC), que no ha incorporat cap esmena de la part social.
Actualització i revisió anual, del complement insularitat, per la carestia de la vida a les Illes Balears.
Pla per a la reducció de la burocràcia en els centres.
Implantació de la carrera professional docent, sense que s’estableixin diferències salarials.
Reducció de l’horari lectiu setmanal del cos de mestres fins a les 23 hores, fins a les 18 hores a secundària i resta de cossos.
Estabilització de tot el personal que es troba en frau de llei, en compliment de la Directiva Europea.
Recuperació de l’estiu per al professorat interí.
Equiparament de drets entre el funcionariat (permisos i llicències).
Reducció de les taxes de les oposicions.
Solució de les mancances informàtiques que es produeixen contínuament en els tràmits de la Conselleria d’Educació.
Dignificació de la tasca docent i empoderament del professorat.
Respecte a la llibertat de càtedra.
Fer efectiva una millora de la conciliació familiar i laboral.
Negociació del nou acord de millora, anunciat el novembre de 2018.
SIAU valora molt positivament que amb la nostra entrada a les Juntes de Personal s’hagin acceptat per primera vegada demandes històriques del col·lectiu d’interins. Ara només cal que es defensin més enllà del paper. Abans d’acomiadar-nos, volem remarcar que perquè hi hagi unitat caldrà que SIAU formi part d’aquesta futura negociació amb el conseller (si és que s’arriba a materialitzar). No s’entendria que hi hagués forces sindicals que havent participat en l’actualització de la taula reivindicativa, ara se les vetàs a les negociacions de les millores amb l’administració. Més tenint en compte que, parlant en termes legals, els representants polítics poden reunir-se i prendre acords amb qualsevol agent social; més enllà de les meses sectorials. Els exemples dins aquesta Conselleria són molts, basta veure quantes meses (no sectorials) s’han creat en pocs anys. Per cert, meses a les que hi participen actors socials que ni tan sols han passat per un procés electoral ni tenen cap mena de representació legal. I tot això sense entrar a parlar de les comissions, reunions bilaterals i altres. O sigui, que els motius són més que evidents!
A continuació podreu veure i escoltar l’entrevista sencera que avui el presentador Miquel Àngel Ariza li ha fet al secretari general de SIAU, Joan Crespí. En aquesta es fa un balanç de la gestió del conseller d’Educació.
Bon dia! En què et puc ajudar?
Utilitzem cookies per garantir que us donem la millor experiència al nostre lloc web. Si continueu utilitzant aquest lloc, assumirem que us plau.